dsmamman.blogg.se

Jag har kommit till en punkt, en mycket eftertänksam och sårbar punkt i livet, då jag känner att mitt liv, det svåra jag gått och går igenom behöver få komma i uttryck genom att präntas ner. Jag vet inte alls i skrivandets stund vad som kommer att ta form. Det ger sig.

Orosmoln...

Orosmolnen börjar återigen dra ihop sig....Och jag som trodde och hade hoppats på att det hade börjat klarna och att solen äntligen kunde få lysa upp min livsstig, en aning i alla fall.
 
Jag börjar inse mer och mer, att livet inte alltid blir som man hade tänkt sig. Man möter hinder, stora som små och trots att jag valt att flytta hem till Jönköping så har mycket ändå löst sig till det bättre.
Jag börjar även inse, att det inte är lätt att vara "sjuk" och samtidigt vara förälder till ett barn som är annorlunda när det kommer till att behöva involvera sig med myndigheter. Det är just där min största oro ligger just nu...
 
Jag har sedan Alexander föddes, tagit hand om honom alldeles själv. Visst, jag bodde med hans far, men han valde att inte närvara överhuvudtaget.
Minns tiden och ryser vid blotta åtanken, men värms omedelbart av att den gråa, dystra tiden är förbi - ett kapitel för sig.
 
 
Utmattningen sökte upp mig, tog sitt hårda grepp om mitt jag och vägrade släppa. Jag försökte ignorera känslan och tog hand om min lilla bebis samtidigt som jag kämpade med besvikelsen, sorgen över hur fadern betedde sig. 
Hur han på nätterna mötte mig, dumt flinandes där han suttit framför datorn och spelat, flirtat med andra tjejer...
Hur han skulle titta på när jag bytte blöja på vår son. Hur han skulle sitta och skrika efter mig inne i vardagsrummet med sonen i famnen att; nu fick jag allt skynda mig med modermjöksersättningen, för bebisen är hungrig!
För det var nämligen så, att han minsann inte skulle vara behjälplig, hur trött och slut jag än var.
Ville jag vila, ja då fick jag ta det små stunderna då Alexander sov.
Faderns behov var mycket viktigare än mina och Alexanders. Han vilade när han kände för det. Han åt bara mat när den passade honom. Passade den inte, slängdes den i soptunnan och han gick och la sig likt ett tjurigt barn.
Skulle vi på läkarbesök med Alexander, kunde han först släppa av oss. Be oss vänta medans han letade parkeringsplats. Han kom inte. Han hade åkt hem för att gå och lägga sig.
Tog ledigt resten av dagen på sitt jobb för att återigen följa med på ett läkarebesök. Han verkade glad när han ringde och sa att han var på väg. Väl hemma ville han först äta. Han fick göra sig lite ärtsoppa, själv (!)
Den ärtsoppan hamnade istället över hela kaklet och dess tallrik, sprucken i slasken.
Jag teg. Han gick och la sig.
Jag åkte själv.
 
Jag skulle kunna fortsätta i det oändliga, men sätter stopp.
Åter till vad som är nu...
 
Sökte avlastning utanför det egna hemmet enligt LSS-lagen (Lagen om särskilt stöd för vissa funktionshindrade).
Fick avslag och överklagade till Förvaltningsrätten.
Nu i veckan damp domen ner i brevlådan och de gav Alexander rätt!
Och jag i min tur, får även avlastning och tid för återhämtning.
I samma veva som jag hade lämnat in överklagan, gjorde jag en ansökan på individ- och familjomsorgen och fick beviljad avlastning därigenom den 28 februari i år. Min handläggare påtalade att det kunde dröja ett tag innan stödfamilj var klart, men i maj trodde hon nästan helt säkert att det skulle ha löst sig.
Inget är klart än!
SoL (Socialtjänstlagen), chefen på IOF (Individ- och familjeomsorgen), ifrågasätter handläggarens beslut! "Alexander tillhör ju LSS".
 
Ingenting är klart!
Ingenting har hänt!
Vad händer nu?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Annika
skriven :

Jag blir så ledsen och arg när jag läser! Ledsen över att någon ska behöva gå igenom det du har gjort - och arg över att han aldrig någonsin kommer att få sitt straff. Det enda som faktiskt skulle kunna vara ett straff för en sån som han är att bli stum och totalförlamad - då finns inte längre någon möjlighet att manipulera någon...och det är ju det enda han lever för.

Svar: Ja, gudarna ska veta att jag faktiskt har kämpat och gör fortfarande. Det svåra mitt i allt, är bitterheten som kommer ikapp när det är som värst. Samtidigt är det skönt att andra KAN se, vilket monster han är - vad han orsakar när han skövlar sina offer, en efter en. Tyvärr fick jag ta den största smällen...En lärdom som jag sen ska glömma, men tänk också vad han även gav mig - finaste ungen på jorden.
Han kommer att få sitt straff, på ett eller annat sätt. Alla har vi våra karman och han lever inte som han lär. Men visst är det hemskt att veta, att det finns fler där ute som kommer att komma i hans väg.
DS-mamman

2 Annika
skriven :

Jag förstår det. Och det är naturligt att känna bitterhet... Vem skulle inte göra det? Det värsta är att de dagar man är mänsklig och känner allt det där...då lyckas han, indirekt, fortsätta att göra det han gör - utan att ens göra någonting. Bästa revanschen är att, helt och fullt, återta sitt liv...som om han aldrig funnits. Om det bara vore lika lätt som det låter...

I ditt fall är det svårt - du hade ju inte haft din son om inte monster funnits... Men du kan gott och väl tänka att han är död.

Han dog den där dagen...några timmar efter att han var som vackrast. En tragisk olycka och sen var det bara du och Alex. Sorgligt...men helt utom din kontroll.

Svar: I mina ögon sett är han död. Han är inget annat än just det monster du så fantastiskt beskriver i din blogg. För mig är han ungefär som en otäck mardröm. En mardröm jag drömde för längesedan - overklig och på samma gång högst verklig. En parallellvärld där man i sina svarta stunder önskade att man en dag skulle vakna upp från sin mardröm. Det är väl så som en läkare sa till mig, att jag troligtvis lider av posttraumatisk stress och det är väldigt tråkigt att det skulle kunna vara så. Idag har jag vaknat och det finns inga monster under min säng längre. Inte i mina värsta mardrömmar heller. Allt har sin tid och jag är samtidigt starkare än jag någonsin har varit. Monstret kände det och vek undan. DET om något var en stor revansch i sig.
DS-mamman

3 Annika
skriven :

Du ser - det kommer att bli bra.

Ju mer man lär sig och förstår om monstret desto mindre makt har han. Och ju fortare man inser att han inte har ont av att vara som han är, att han faktiskt aldrig kommer att ändra sig desto fortare går man vidare och blir lycklig igen.

Svar: Visst är det så! Och ju mer man lär sig sig känna in dessa personer, ju mer växer man som människa - man lär känna sidor hos sig själv på gott och ont.
DS-mamman